How to Anytime: Edukace automatické převodovky

V našem vozovém parku nenajdete jediný vůz s manuální převodovkou, jak jste určitě zaznamenali. Přechod z manuálu na automat může být pro mnohé, tvrdý oříšek. Pojďme si tedy vysvětlit, jak správně používat automatickou převodovku.

Rozdíl oproti manuálu je v ovládání řadicí páky a počtu pedálů. V autě s automatickou převodovkou nenajdete spojkový pedál, ale pouze plyn a brzdu. Budete se tedy muset odnaučit používat levou nohu. Ze začátku to může být velký nezvyk, ale časem a v průběhu jízdy si na to rychle zvyknete. Doporučujeme levou nohu odložit mimo pedály a být ostražitý.

Řadicí páka v automatu nemá číselné označení, protože neřadíte rychlosti, ale pouze přepínáte mezi „módy“ převodovky. Najdete na ní tedy 4 písmena se základními funkcemi a jedno nadstavbové.
Pokud chcete přepnout mezi funkcemi, musíte vždy sešlápnout brzdový pedál a zmáčknout tlačítko na řadicí páce (u modelu Toyota Yaris není žádné tlačítko, pouze hýbete s pákou).

P – Parking: Tuto polohu zvolíte vždy při zaparkování auta až se zastaví kola. Funguje jako zařazená jednička u zaparkovaného auta, ale doporučujeme k tomu ještě použít ruční brzdu, nejen při parkování v kopci.

R – Reverse: Zpětný chod, používá se k jízdě dozadu stejně jako u manuální převodovky.

N – Neutral: U automatické převodovky se neutrál příliš nevyužívá. Automat není konstruován na časté přeřazování, proto je lepší při stání v koloně nebo na semaforu ponechat zařazené D – Drive.

D – Drive: Stupeň, který je určený pro rozjezd a samotnou jízdu vpřed. Nedoporučujeme přeřazovat při jízdě z kopce na N – Neutral.

B – Brake: Poslední stupeň, který najdete u hybridních a elektrických vozů zajišťuje jízdu vpřed s rekuperací. Při ubrání plynu vozidlo výrazně zpomaluje pomocí rekuperace, čím si dobíjí baterii.